טיפים למענה על שאלת בגרות

אז איך עונים על שאלות הבגרות בתנ"ך? 
 
תלמידים רבים המתכוננים לבחינות הבגרות בתנ"ך, כוללים בתהליך גם מענה על שאלות מבחינות בגרות קודמות. זאת שיטה מצוינת ותוכלו לראות כאן בחינות בגרות בתנ"ך עם תשובות של מועדים קודמים. למרות זאת, קריאה של שאלות ותשובות ושינון והבנת החומר הם רק חלק מתליך ההכנה לבחינת הבגרות בתנ"ך. הרבה מתלמידי התיכון שיודעים את החומר עדיין נתקלים בבעיה כאשר הם צריכים לכתוב בעצמם את התשובה. לתלמידים אלה נועד המאמר הזה: טיפים למענה על שאלות בתנ"ך.
 

טיפ 1: ענו על השאלה שנשאלה מבלי לגלוש

תלמידים רבים עונים תשובות ארוכות ולעיתים מסובכות מבלי שיהיה צורך בכך. במידה והתשובה שלכם גולשת הרבה מעבר למה שנשאל בשאלה, בודקי הבחינה עלולים לחשוב שאתם לא מבינים את החומר ובגלל זה עירבתם כמה נושאים.
איך לענות על שאלות? דוגמא לפתרון שאלה שהופיעה בבחינת הבגרות בתנ"ך בקיץ 2018 בפרק היסטוגרפיה ונבואה. השאלה התמקדה במלכים א' פרק י"א והסיבות לפילוג בין ישראל ויהודה.
השאלה:
קרא פסוקים 1 – 13 שלפניך (הטקסט צורף למבחן)
  1. על פי פסוקים אלה, מה היה החטא שחטא שלמה בזקנתו, ומה גרם לו לחטוא? בסס את תשובתך על הכתוב.
  2. מהו האירוע שהתרחש בעקבות חטאיו של שלמה?
נתחיל בסעיף 1. השאלה דורשת התייחסות לשלושה נושאים:
  1. מה החטא שחטא שלמה בזקנתו?
  2. מה גרם לו לחטוא?
  3. לבסס את התשובה על הכתוב, או במילים אחרות לצטט.
התשובה:
  1. החטא שחטא שלמה בזקנתו היה לכתו אחרי אלילים זרים. הגורם לחטא היה נישואיו עם נשים נוכריות: "ויהי לעת זקנת שלמה נשיו הטו את לבבו אחרי אלוהים אחרים...".
שימו לב שהתשובה כללה מענה לשלושת הסעיפים הנ"ל. בנוסף, ציטטנו אך ורק את הקטע המתאים לתשובה. פסוקים 1 – 4 תיארו את יחסיו של שלמה המלך עם נשים נוכריות, אך לא ציטטנו אותם מאחר שהם לא היו רלוונטיים לגוף השאלה.
  1. בעקבות חטאי שלמה התרחש פילוג הממלכה לשתי ממלכות נפרדות: ישראל ויהודה.
גם במענה על סעיף 2 התייחסנו אך ורק למה שנשאל. שימו לב, התשובה לא צריכה להיות ארוכה אלא מדויקת ולעניין.
 

טיפ 2: הבינו את השאלה, חלקו אותה לתתי סעיפים ותענו בהתאם

בדוגמא הקודמת, לפני שענינו על סעיף 1,חילקנו את השאלה לכמה סעיפים כדי לוודא שענינו על כל סעיף וסעיף.
נעשה זאת שוב בדוגמא הבאה עם שאלה נוספת מבחינת הבגרות בתנ"ך של קיץ 2018 והפעם מפרק נושאי החובה. השאלה הזאת מתייחסת לספר דברים פרק כ' פסוקים 10 – 18 העוסק בדיני מלחמה. בדוגמא זאת נתייחס רק לסעיף ב' של השאלה.
ב. 1. כיצד בני ישראל מצווים לנהוג כלפי הערים הקרובות? מהו הנימוק להתנהגות זו? בסס את דבריך על הכתוב.
2. איזה קושי מוסרי עולה מן היחס כלפי הערים הקרובות? הסבר את דבריך.
 
נתחיל בלבחון את סעיף 1 ונבין מה שואלים אותנו:
  1. כיצד בני ישראל מצווים להתנהג כלפי הערים הקרובות?
  2. מה הנימוק להתנהגות זו?
  3. בסס את דבריך, כלומר צטט את הקטע המתאים.
תשובה:
 
בתשובה לפי החלוקה לסעיפים לעיל:
  1. כיצד בני ישראל מצווים להתנהג כלפי הערים הקרובות? מלחמת מצוה היא המלחמה לכבוש את ארץ כנען ובה יש להילחם כנגד כל הערים הקרובות. במלחמה זו החוק מצווה להרוג את כולם: "לא תחיה כל נשמה".
  2. מה הנימוק להתנהגות זו? הנימוק להתנהגות זו הוא נימוק דתי כלומר החשש שתושבי הערים הקרובות ישפיעו על העם וילמדו את העם לעבוד אלילים.
  3. בסס את דבריך. "למען אשר לא ילמד אתכם לעשות ככל תועבותכם".
או בתשובה אחת כפי שהיינו עונים עליה בבחינת הבגרות:
מלחמת מצוה היא המלחמה לכבוש את ארץ כנען ובה יש להילחם כנגד כל הערים הקרובות. במלחמה
זו החוק מצווה להרוג את כולם: "לא תחיה כל נשמה". הנימוק להתנהגות זו הוא נימוק דתי כלומר
החשש שתושבי הערים הקרובות ישפיעו על העם וילמדו את העם לעבוד אלילים: "למען אשר לא ילמד אתכם לעשות ככל תועבותכם".
 

טיפ 3: לאחר כתיבת התשובה תבדקו שוב שעניתם על כל סעיפי השאלה.

ראו דוגמא בסעיף הקודם.
 

טיפ 4: כשמבקשים מכם לחשוב לבד, לא צריך לצטט.

בדוגמא הקודמת שאלה 2 הייתה: 'איזה קושי מוסרי עולה מן היחס כלפי הערים הקרובות? הסבר את דבריך.'
מאחר שהשאלה לא מבקשת מכם ציטוט מהכתובים אלא לענות מה הקושי המוסרי שמופיע בפרק הנידון, אתם צריכים להסתמך בתשובה על המילים שלכם.
התשובה שלכם צריכה להתמקד בכך שבפרק בני ישראל מצווים להרוג את כל יושבי העיר כולל ילדים שלכאורה לא קשורים למלחמה. שימו לב, שצריך לדון בקושי המוסרי בקטע זה, אך לאו דווקא לצטט.
היינו עונים לשאלה כך:
ציווי זה מעלה קושי מוסרי: איך אפשר לצוות על הרג של כל העמים, כולל הילדים שלא עשו דבר רע? זהו מעשה לא מוסרי.
 

טיפ 5: השאירו לעצמכם זמן לבדוק את תשובותיכם והשאירו מקום בין תשובה לתשובה.

הטיפ הזה נכון לכל בוחן או מבחן ועל אחת כמה וכמה כשמדובר במבחן בגרות. השאירו לעצמכם לפחות כ-20 דקות למקצה שיפורים. מעבר לכך אנחנו ממליצים להשאיר כמה שורות רווח בין תשובה לתשובה. כך תהיה לכם אפשרות לתקן את תשובותיכם, לשכתב אותן או להוסיף כמה מילים מבלי לעבור לכתב קטן ולא ברור שייתכן ובודקי המבחן לא יוכלו לקרוא.
 
אנחנו מאחלים לכם בהצלחה בבחינת הבגרות בתנ"ך. צריכים עוד עזרה? תוכלו לצפות בשיעורי התנ"ך של אתר תנוכ"ו בחינם. תוכלו גם להירשם לקורס ההכנה המלא לבגרות בתנ"ך של אתר תנוכ"ו בקישור המצורף.